Nieuwsitem

BMW i superbatterij ingezet voor stroomoverschot Prinses Alexia Windpark

Als het hard waait draaien de windmolens in het Prinses Alexia Windpark soms voor niets. Nuon kan de opgewekte stroom dan niet volledig kwijt en een deel gaat verloren. Dankzij de twee grootste batterijen van Nederland kan dit stroomoverschot nu worden opgeslagen. Deze megabatterijen bestaan elk uit 44 batterijen die normaal gesproken in de bodem van een BMW i3 zijn gemonteerd.

 

 

BMW i superbatterijen

Nuon heeft de twee superbatterijen van elk 1.500.000 miljoen Watt, ofwel 1,5 MegaWatt (MW), bij het windmolenpark geplaatst. De komende maanden krijgen ze bijval van nog eens zes superbatterijen, wat het totale aantal BMW i3-batterijen op 352 brengt, goed voor 12 MW – zo’n tien procent van de 122 MW die de windmolens samen kunnen opwekken. Is er geen of minder wind en heeft het net toch extra stroom nodig, dan is er groene windenergie beschikbaar in de acht batterijen.

 

Het is niet de eerste keer dat BMW i-batterijen voor een stationair doeleinde worden ingezet. In 2015 speelde BMW Group Nederland een rol in de realisatie van het ‘Timmerhuis’, een multifunctioneel complex van 84 appartementen en het gemeentehuis in het centrum van Rotterdam. In dit ontwerp integreerden projectontwikkelaar Heijmans en architectenbureau OMA (opgericht door Rem Koolhaas) vanaf de start diverse innovaties, waaronder duurzame stroomopwekking via zonnepanelen op het dak, energieopslag in gebruikte BMW i3-batterijen en alle voorzieningen voor BMW i3-deelauto’s voor de bewoners. Nederland liet hiermee in de praktijk zien hoe een e-mobility-ecosysteem kan functioneren.

 

 

Een nieuwe functie

In het systeem van Nuon krijgen de BMW i3-batterijen eveneens een heel andere functie dan waarvoor ze ontwikkeld zijn. Deze i3 batterijen hebben namelijk nooit het chassis van een i3 hebben gezien. Ze zijn gloednieuw, wat ook betekent dat ze van het krachtigere (33 kWh / 94 Ah) type zijn dat de BMW i3 een range van 300 kilometer verschaft. Een ander groot verschil is dat meerdere i3-batterijen samen één superbatterij vormen, die in twee 20 ft containers zijn gebouwd. De ene bevat de omvormers en regelelektronica die toegankelijk zijn via een deur in de zijkant en de andere de 44 i3-batterijen. De configuratie bestaat uit 22 parallel geschakelde paren, elk paar bestaat uit twee in serie geschakelde i3-batterijen om de spanning op 700 Volt te brengen. Na omvorming van gelijkstroom naar wisselstroom blijft er 400 Volt driefasen krachtstroom over. Een vorm van stroom die bij stationaire toepassingen heel gebruikelijk is, maar niet bij automotive-batterijen.

 

Een doordachte batterij brengt je verder

“We zijn er heel trots op dat Nuon de batterijen van de BMW i3 gebruikt”, zegt Neil Fiorentinos, algemeen directeur BMW Group Nederland. “Momenteel wordt er bij elektrische auto’s erg gefocust op de capaciteit van de batterij. Hoe groter, hoe beter, lijkt het adagium. Dit project bewijst dat vele andere aspecten minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker, zijn. Neem de hoeveel laadcycli die de batterij aankan of de laadsnelheid. Die tweede bepaalt immers hoe snel je weer op pad kunt. Vorig jaar koos ingenieursbureau Royal Haskoning voor een vloot van 26 BMW i3’s, mede op basis van de praktijkervaringen met verschillende elektrische auto’s waarbij naar voren kwam dat de BMW i3 het snelst kon laden. Batterijcapaciteit is van belang, maar met een doordachte batterij kom je verder."

 

 



 

 



Nieuwsitems.