BMW M breidt het aanbod van high-performance SUV's uit met de introductie van de nieuwe BMW X3 M en X4 M. Deze gloednieuwe SUV's bieden een ultieme combinatie van rijdynamiek, precisie en optimale wegligging. Vanaf de lancering zijn ook de Competition-versies van de X3 M en X4 M leverbaar. Deze versies bieden onder meer extra vermogen en een exclusievere uitstraling.
Een nieuw ontwikkelde 6-cilinder-in-lijn-benzinemotor staat garant voor verbluffende prestaties. De hoogtoerige motor met M TwinPower Turbo techniek heeft een cilinderinhoud van 3.0 liter en levert 480pk / 600Nm aan koppel. De Competition-versies leveren nog eens 30pk extra, hiermee komt het totale vermogen op 510pk!
De nieuwe high-performance motor is gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic. Via de nieuwe innovatieve vierwielaandrijving M xDrive – die debuteerde in de nieuwe BMW M5 – wordt het vermogen naar het wegdek overgebracht. Het M xDrive systeem levert het meeste vermogen aan de achterwielen.
De BMW X3 M en BMW X4 M bieden twee AWD-rijmodi. Het aandrijfsysteem met de centraal geregelde interactie van M xDrive en het actieve M sperdifferentieel op de achteras, verdeelt het motorvermogen – afhankelijk van de situatie – over de vier wielen. Dat zorgt voor maximale tractie, wegligging en stabiliteit. De BMW X3 M en BMW X4 M sprinten vanuit stilstand naar 100 km/u in 4,2 seconden. De Competition versies doen dat in slechts 4,1 seconden.
Het grotere motorvermogen wordt kracht bijgezet met verfijnde ondersteltechnologie. Met drie instellingen die met een druk op de M1/M2 knop zijn te selecteren, bieden de elektronisch aangestuurde schokdempers van de speciale M wielophanging zowel uitstekend rijcomfort voor het dagelijkse verkeer als extreem direct wegcontact, met minimalebeweging van de carrosserie. De speciaal ontwikkelde bewegingskarakteristiek van de specifieke M wielophanging – bij de vooras met veerpoten met dubbele bevestigingspunten (‘double-joint spring strut front axle’) en vijflink wielophanging voor de achteras – biedt een grote nauwkeurigheid van de wielgeometrie en optimale richtingsstabiliteit.
De ondersteltechniek is zo op elkaar afgestemd dat het weggedrag ook op de limiet optimaal beheersbaar is. Daarom monteert BMW M ook krachtige M compound remmen en een M specifieke stuurinrichting inclusief M Servotronic met variabele overbrenging. Andere bijzonderheden die tot de standaarduitrusting behoren, zijn de 20 inch lichtmetalen M wielen. Net als de aansturing van de dempers en de M xDrive modi zijn ook de instellingen van de motor, transmissie en besturing eenvoudig met een druk op een knop te wijzigen. De Dynamic Stability Control (DSC) laat in de M Dynamic Mode enige mate van wielspin toe. Wellicht overbodig om te vermelden, is dat DSC ook kan worden uitgeschakeld. De informatie die het standaard BMW Head-Up Display weergeeft, kan worden geselecteerd via het iDrive menu. De berijder kan twee combinaties van al deze instellingen opslaan in het iDrive menu en die met de twee M knoppen op het stuurwiel selecteren zodra gewenst.
Specifieke M designdetails optimaliseren niet alleen de aerodynamica, maar ook de toevoer van koellucht in de BMW X3 M, BMW X4 M en Competition versies. In het interieur zorgen de elektrisch verstelbare sportstoelen met lederen bekleding ‘Vernasca’, het specifieke
M instrumentenpaneel, het met leder beklede M sportstuur en de M transmissiekeuzehendel voor een sportief-luxueuze ambiance.
De BMW X3 M Competition en BMW X4 M Competition zijn voorzien van méér exclusieve carrosserieaccenten, waaronder hoogglanszwarte afwerking van de omlijsting van de nierengrille, spiegelkappen, M kieuwen en achterspoiler. Tot de standaarduitrusting behoren: