Nieuwsitem

WLTP maatregelen: Wat betekent het voor u?

Per 1 januari 2019 geldt voor alle nieuwe én bestaande auto’s die in Nederland worden verkocht een nieuwe meetprocedure om de officiële uitstoot van uitlaatgassen te bepalen: WLTP. Deze nieuwe test sluit beter aan op de praktijkomstandigheden. Dit is goed omdat de autofabrikanten daarmee realistischere verbruikscijfers naar de consument kunnen communiceren.

 

De nieuwe homologatietest heet WLTP (World harmonized Light vehicles Test Procedure) en vervangt daarmee de oude NEDC-test die niet meer aansloot bij de hedendaagse gebruiksomstandigheden. Omdat de WLTP-test beter de praktijk representeert (hogere snelheden voor een langere tijd) en optionele uitrusting wordt meegerekend, stijgen de officiële CO2- uitstootwaarden van vrijwel alle auto’s op de markt, bestaand of nieuw, groot of klein.

 

Meer weten over WLTP?

DOWNLOAD DE PDF

 

 

Zonder aanpassing van de BPM-tabel betekent de gemeten hogere CO2-uitstoot daarom ook meer belasting. De RAI zit halverwege januari met staatssecretaris Snel (Financiën) aan tafel om over de BPM-tarieven te praten. Het is volgens de RAI Vereniging van het grootste belang dat die zo snel mogelijk worden verlaagd. Hoe langer Financiën ermee wacht, des te langer de automarkt wordt getroffen. De gesprekken over aanpassing van de BPM-tabel hebben betrekking op 1 januari 2019 als de WLTP waarden daadwerkelijk de basis gaan vormen voor de BPM-berekening in Nederland. Echter, ook nu al kunnen klanten worden geconfronteerd met hogere consumentenprijzen.

 

Momenteel bevinden we ons namelijk in een overgangsfase. Sommige nieuwe, of in 2017 vernieuwde, modellen hebben al louter een WLTP-homologatie, maar tot 1 januari 2019 mogen deze waarden via een door de EU gedefinieerde, complexe berekening worden teruggerekend naar de NEDC-norm. Desondanks komen deze teruggerekende waarden altijd hoger uit dan de originele NEDC-waarden vanwege de realistischere testomstandigheden, dus is er ook nu al sprake van hogere (en in sommige gevallen zelfs substantieel hogere) gemeten CO2-uitstootwaarden en daarmee toegenomen BPM-bedragen.

 

Bij BMW Group staat voorop dat de klant niet de dupe mag zijn van deze door de overheid onvoorziene belastingtoename en daarmee gepaard gaande prijsstijging, zowel nu niet als per 1 januari 2019. BMW Group is al in een vroeg stadium begonnen zijn gamma opnieuw te homologeren en ook bij ons laten diverse modellen uiteenlopende stijgingen zien. We zien ons daarom momenteel genoodzaakt om de prijsverhoging, veroorzaakt door de nieuwe CO2-emissiewaarden, tijdelijk te compenseren door middel van extra opties of door het gelijk houden van de huidige consumentenadviesprijs in afwachting van de aanpassing van de BPM-tabel door de overheid.

 

BMW X5 xDrive30d

De BMW X5 xDrive30d. De veelvuldig in de media genoemde BMW X5 xDrive30d is als maatregel beschikbaar als M Sport Edition. Dit pakket bevat alle populaire opties waarbij het klantvoordeel kan oplopen tot ruim 18.000 euro, waardoor de effecten van de prijsstijging vanwege WLTP meer dan gecompenseerd worden. De X5 xDrive30d kreeg per 1 september 2017 een gebruikelijke technische update om de auto aan de laatste normen te laten voldoen. De bijbehorende homologatie werd daarom meteen volgens WLTP-richtlijnen uitgevoerd. De reden voor de toename van de CO2-uitstoot van 156 naar 183 g/km is dan ook een combinatie van technische aanpassingen en de realistischere WLTP testomstandigheden. Andere modellen van BMW Group laten een minder hoge stijging zien, bijvoorbeeld de BMW 420iA Coupe (127 naar 136 g/km) en de BMW 430iA Coupe (129 naar 137 g/km)

 

BEKIJK ACTIE



Nieuwsitems.