

Terugblik raceweekend op Circuit Zandvoort.
Maxime Oosten en Mex Jansen kende een wisselvallig weekend op Circuit Zandvoort tijdens het tweede raceweekend van de GT World Challenge Europe Sprint Cup. In Race 1 kreeg het duo vroeg te maken met pech waardoor een goed resultaat al snel uit zicht verdween. In Race 2 lieten de thuisrijders het publiek juichen door een derde plek in de Silver Cup binnen te halen. Al met al een positieve afsluiter in de duinen van Zandvoort.
RACE 1.
Lekke band gooit roet in het eten.
De race op zaterdagmiddag wordt door Mex Jansen aangevangen vanaf de 26e startplek algemeen en 3e startplek in de Silver Cup. In de chaotische eerste ronde voorkomt Mex ternauwernood een botsing met een spinnende Ferrari. Hierdoor verliest hij wat terrein en komt hij als 27e de eerste ronde door.
Alle chaos in de eerste paar bochten heeft er tevens toe geleid dat de safety car de baan opkomt zodat alle rommel kan worden opgeruimd. Na de neutralisatie komt Jansen goed in zijn ritme en weet hij wat plekken terug te pakken. Vlak voor het opengaan van het pitwindow slaat de pech echter toe. Door problemen met het ventiel loopt de band leeg en er zit niets anders op dan naar binnen te komen voor een nieuwe band. Door deze ongeplande extra stop valt Jansen ver terug in het deelnemersveld. Een paar minuten later komt Mex voor de tweede keer binnen, ditmaal voor de verplichte rijderswissel. Maxime Oosten neemt het stuur over en komt als 31e algemeen terug op de baan.
Buiten het zicht van de camera’s knokt Oosten zich nog een paar plekken naar voren om uiteindelijk als 23e en 7e in de Silver Cup over de finish te komen. Na afloop overheerst vooral de teleurstelling bij het Nederlandse raceduo. “De vroege lekke band gooide roet in het eten voor een mooi resultaat. We vielen ver terug en daardoor kwamen we bij lange na niet meer in de buurt van een podiumfinish.”
Race 2.
Op het podium!
Zondag zijn de mannen gebrand op revanche. De kwalificatie van Maxime Oosten levert een mooie 14e startplek op goed voor P4 in de Silver Cup. Op zondag komen alle rijders ongeschonden uit de openingsronde. Oosten heeft een goede start op en schuift door naar P12 in de race, waarbij hij ook een directe concurrent in de silver cup te grazen heeft genomen.
Oosten probeert direct nog verder naar voren te komen, maar het duw- en trekwerk in de Tarzanbocht met de #99 Audi eindigt in het voordeel van de Audi. In de ronden die volgen blijft het duel spannend. Oosten blijft op de staart van de #99 Audi zitten, maar zit steeds net niet dichtbij genoeg voor een succesvolle inhaalactie.
Wat volgt is een strijd in de pitlane voor P2 in de race. Zowel Oosten als de Audi komen op hetzelfde moment binnen voor de verplichte stop. Doordat het team van Paradine de verplichte stop bijna 2,5 seconden sneller uitvoert nemen Oosten en Jansen P2 in de klasse over.
Na de stop zijn de rollen omgedraaid. Ditmaal jaagt de Audi op de #992 BMW met Jansen achter het stuur. Met nog 20 minuten op de klok pakt de Audi P2 in de Silver Cup weer terug van Mex Jansen. Het laatste kwartier van de race beloofd spannend te worden. Jansen kan niet aanhaken bij de Audi en moet vooral in zijn spiegels kijken om de aanstormende Aston Martin achter zich te houden.
Hoewel de Aston Martin af en toe enorm dichtbij komt, weet Mex de druk goed te weerstaan. Als in de slotronde één van de Audi’s zichzelf in de grindbak parkeert is P3 in de Silver Cup veiliggesteld. Jansen rijdt de BMW M4 GT3 EVO als zevende algemeen over de streep en mag samen met Maxime Oosten naar het podium om de bronzen trofee op te halen.
“Met dit resultaat sluiten we ons weekend toch nog positief af. Een podiumplek in je thuisrace is iets waar je vooraf op hoopt, maar dat het ook echt lukt is extra lekker. Dank aan het team voor het harde werk en bovenal dank aan alle partners, vrienden en familie die dit weekend ons hebben gesteund.”
Foto's ©️ MRW.Motorsport Matt Widdowson