BMW-M2-CS-Cup-Benelux-Maxime-Oosten-Zolder-mobiel
BMW-M2-CS-Cup-Benelux-Maxime-Oosten-Zolder-mobiel

MAXIMALE SCORE.

MAXIME OOSTEN NIET TE STOPPEN.

Afgelopen weekend stond de derde race in de BMW M2 CS Cup Benelux op het programma. Na races in Nederland (Circuit Zandvoort) en Duitsland (Hockenheim) was het spektakel ditmaal in België te aanschouwen. Teams en rijders gingen de strijd met elkaar aan op Circuit Zolder. Het deelnemersveld werd nog eens extra versterkt door de deelname van Esteban Muth. De talentvolle Belg rijdt normaal gesproken zijn rondjes in een BMW M4 GT3 in de DTM, maar mengde zich dit weekend in de strijd op Zolder.

BMW-M2-CS-Cup-Benelux-Maxime-Oosten-focus

GOEDE VRIJDAG.

STARTPLEK BEPALEN.

De vrijdag staat in het teken van de vrije trainingen en kwalificatie. Al tijdens de vrije training zit Maxime Oosten er goed bij. De eerste vrije training eindigt hij als tweede om tijdens VT2 wel de snelste zijn.

Het goede gevoel uit de tweede vrije training neemt Oosten mee naar de kwalificatiesessie op vrijdagmiddag. In totaal rijdt Oosten zes rondjes in de kwalificatie en zet hij de twee snelste rondetijden neer waardoor hij zowel Race 1 als Race 2 van poleposition mag aanvangen. Op 0,4 seconden van Maxime Oosten kwalificeert Esteban Muth zich als tweede.

RACE 1.

ENERVERENDE RACE.

Zaterdagmiddag om 15:30 uur gaat het veld los voor Race 1. Maxime kent een goede start en weet zijn leidende positie vast te houden. Hij wordt op de voet gevolgd door Esteban Muth en Fred Caprasse. De twee Belgen jagen op de 18-jarige Fries, maar die laat zich niet gek maken en neemt steeds meer afstand van zijn achtervolgers.

Helaas kan Maxime zijn voorsprong niet verder uitbouwen, want in ronde 4 wordt er met gele vlaggen gezwaaid. Jayden Post is van de baan geschoten en omdat zijn auto niet makkelijk weggehaald kan worden komt de safety car op de baan. Het hele veld is inmiddels weer bij elkaar geschoven als in ronde 8 de race herstart wordt.

Ook de herstart komt Oosten ongeschonden door en langzaam maar zeker weet Maxime een gaatje te slaan naar zijn achtervolgers. Inmiddels is het pitwindow geopend en duiken de nodige rijders naar binnen. Oosten rijdt nog even door om in ronde 17 binnen te komen voor zijn verplichte pitstop. Een perfect call van Bas Koeten Racing, want op dat moment is er een full course yellow wegens olie op het asfalt. Hierdoor behoudt Maxime een betere trackpositie en komt hij als leider terug op de baan met 20 seconden voorsprong op nummer twee.

Helaas verdwijnt ook deze riante voorsprong wanneer de safety car weer op de baan komt. Niet veel later volgt een code rood door het enorme oliespoor op de baan. Met nog negen minuten op de klok volgt de tweede herstart van de race. Ook dit keer is Oosten weer erg attent en rijdt hij weg bij de concurrentie. In de resterende rondes komt zijn leidende positie niet meer in gevaar, waardoor Maxime de eerste race op Zolder wint!

RACE 2.

WAANZINNIGE COMEBACK!

De tweede race van het weekend wordt zondagmiddag verreden. Wederom start Maxime van P1 met Esteban Muth naast zich. Beide rijders kennen een goede start en gaan zij aan zij op bocht 1 af. Oosten houdt de binnenkant van de bocht met Muth naast zich, maar bij het uitkomen van de bocht raken de twee elkaar, waardoor Muth de grindbak in gaat en ver terugvalt. De wedstrijdleiding houdt Maxime verantwoordelijk voor de touché en bestraft hem met een drive-through penalty.

In de vijfde raceronde lost Maxime zijn straf in waardoor hij terugvalt tot de tiende positie. De achterstand op de leiders in de race bedraagt dan 20 seconden. De racepace van Oosten is erg goed en in vier ronden tijd heeft hij alweer drie plekken goedgemaakt. Ook de achterstand op nummer zes in de race wordt iedere ronde kleiner. Inmiddels komen de verplichte pitstops steeds dichterbij als de pitstraat door de wedstrijdleiding gesloten wordt en de safety car op de baan komt. Oorzaak is een oliespoor in de pitstraat dat ontstaan is na de crash van Willem Meijer.

Het pitwindow wordt met vijf minuten opgeschoven en zodra de pitstraat weer open is maakt Bas Koeten Racing wederom een perfecte call. Oosten komt direct binnen en kan na zijn stop weer aansluiting vinden bij de rest van het veld achter de safety car. Wanneer het hele veld weer gehergroepeerd is rijdt Oosten op een derde plek met voor hem Fred Caprasse en Giovanni Scamardi. Nu de safety car weer naar binnen is kan Oosten gaan jagen op de mannen voor hem.

In ronde twintig moet Caprasse er aan geloven als Maxime hem inhaalt in de chicane en daarmee de tweede plek in de race overneemt. Nu is het tijd voor Scamardi om in zijn spiegels te kijken, want Oosten is on fire. In ronde 22 zit Oosten op de bumper van Scamardi als ze over het rechte stuk scheuren. In de bochtencombinatie die volgt weet Oosten een gaatje te vinden en is hij weer terug aan de leiding van de race. In de laatste ronden van de races moet Oosten op zijn banden letten, maar dat weerhoudt hem er niet van om met bijna twaalf seconden voorsprong de tweede race te winnen.

Net als op Hockenheim sluit Oosten het raceweekend af met een 100% score, waarbij zelfs een drive-through penalty hem niet van de zege af kan houden.  

Fotografie door Johan Vis.