

STRATEGISCHE AANPAK.
VOL VOOR DUURZAAM.
Bij BMW geloven ze dat verantwoordelijkheid nemen voor onze planeet een essentiële taak is voor de toekomst van mobiliteit. Rijden naar een groene toekomst betekent voor ons niet alleen innoveren op het gebied van elektrisch rijden, maar ook zorgen voor een duurzame productie, efficiënt grondstoffengebruik en het verminderen van de CO2-voetafdruk. Het doel is een totaalaanpak op drie fronten voor de gehele waardeketen: ecologisch, sociaal, economisch en met de focus op recycling.

WAT DOEN WIJ?
DUURZAAMHEID BIJ EKRIS.
Net als bij de BMW Group staat ook bij Ekris duurzaamheid hoog in het vaandel. Op lokaal vlak proberen wij ons steentje bij te dragen voor een betere toekomst voor mens en milieu. Benieuwd wat wij doen op het gebied van duurzaamheid? Klik dan op onderstaande button en ontdek meer.
TOTAALAANPAK.
DRIE PIJLERS.
ECOLOGISCH.
BMW Group voelt zich verplicht om de doelstellingen van het Klimaatakkoord van Parijs te behalen en CO2 emissies te reduceren in de hele waardeketen en tegelijkertijd te voldoen aan alle ecologische richtlijnen. Essentiële aspecten daarvan zijn de bescherming van het milieu, efficiënt gebruik van de beschikbare middelen en als kernelement de doorontwikkeling van recycling.
SOCIAAL.
Als bedrijf en werkgever onderkent BMW Group zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid ten opzichte van zijn werknemers en de samenleving. Daarom hecht BMW Group veel belang aan de gezondheid, diversiteit en ontwikkelingsmogelijkheden van medewerkers. Tegelijkertijd is BMW Group zich bewust van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid als wereldspeler.
ECONOMISCH.
De BMW Group is zich ervan bewust dat het een belangrijke rol speelt in de samenleving. Daarom voert BMW Group zijn werkzaamheden uit op een verantwoorde en duurzame manier. Zij houden zich strikt aan de regels, omdat deze worden gezien als de basis voor blijvend succes. Zo wil BMW Group financiële schade én verlies van vertrouwen voorkomen. Bij mogelijke risico’s kijken zij altijd vooruit en denken ze na over de gevolgen voor het bedrijf.
Hoe zorgt BMW Group voor een reductie van 40 miljoen ton CO2 in 2030?
BMW Group is het eerste automerk dat stuurt op duurzaamheid gedurende de gehéle levensduur van de auto.
In de levenscyclus kent BMW Group vier fases toe: toelevering, productie, gebruik en circulariteit.
RECHT OP HET DOEL AF.
REALISEREN VAN DOELSTELLINGEN.
FASE 1.
TOELEVERING.
Om tijdens de toeleveringsfase de CO2 uitstoot per voertuig te reduceren met 20%, is het belangrijk dat niet alleen BMW Group duurzaam te werk gaat, maar ook de 12.000 leveranciers waar BMW mee werkt. Daarom werkt BMW Group samen met zijn leveranciers aan de meest duurzame supply chain in de industrie waarbij de impact veel verder gaat dan alleen BMW.
BMW Group eist van zijn batterijcelfabrikanten dat er voor de productie van batterijen uitsluitend groene stroom wordt gebruikt. Deze eis alleen al zorgt in 2030 voor een CO2-besparing ter grootte van de jaarlijkse uitstoot van de stad München.
Bovendien is er een deal gesloten met Emirates Global Aluminium voor de levering van 43.000 ton aluminium in 2021. Dit aluminium wordt geproduceerd met zonne-energie en dekt bijna de helft van de jaarlijkse behoefte van de lichtmetaalgieterij in de fabriek van Landshut. Tot 2030 wordt hiermee +/- 2,5 miljoen ton CO2 bespaard.
FASE 2.
PRODUCTIE.
De CO2-uitstoot in de productie van de voertuigen is sinds 2006 met meer dan 70% verminderd. Sinds 2017 komt de energie van BMW Group fabrieken in Europa van hernieuwbare bronnen. Vanaf 2021 beschikken alle 31 BMW Group fabrieken wereldwijd over ingekochte hernieuwbare stroom en worden alle BMW modellen CO2-neutraal geassembleerd.
De resterende CO2-emissie van de productie wereldwijd wordt gecompenseerd met de juiste, hoogwaardige certificaten, die gefaseerd worden afgebouwd. Met als doel: 100% groene energie. Verder wordt er veel geïnvesteerd in energie-efficiëntie. Digitalisering speelt daarbij een grote rol. Denk aan voorspellend onderhoud van robots en door data-analyses voor efficiëntere productie.

FASE 3.
GEBRUIK.
De gemiddelde uitstoot met 40% per gereden kilometer verlagen, een flinke CO2-reductie in de gebruiksfase. Hoe? Door vol in te zetten op elektrificatie.
Minstens 50% van de wereldwijde BMW Group verkoop is in 2030 volledig elektrisch. De komende 10 jaar brengt BMW Group +/- 10 miljoen volledig elektrische voertuigen op de weg. Het gaat snel, eind 2021 zijn er vijf volledig elektrische modellen in het assortiment en in 2023 wordt het aanbod uitgebreid naar 13 volledig elektrische modellen.
Een andere zeer verantwoorde keuze, zijn de plug-in hybrides van BMW. Innovatieve technologieën zorgen voor zo weinig mogelijk uitstoot. Zo worden steden uitgerust met eDrive zones waar BMW plug-in hybride BMW modellen automatisch overschakelen op de elektrische rijmodus. Zo wordt rijden in de steden nog schoner!
FASE 4.
CIRCULARITEIT.
Naast de reductie van CO2 in de supply chain kijkt BMW Group ook naar circulair materiaalgebruik. Materiaalkeuze, samenstelling, ontwerp, productie en recycling van batterijcellen zijn belangrijke onderwerpen voor een duurzame materiaalkringloop tijdens de creatie hiervan. Zo werd in 2022 99,3% van het productieafval gerecycled of hergebruikt.
Het kobalt en lithium wordt door BMW Group zelf ingekocht met als doel het verbeteren van arbeidsomstandigheden in de mijnen. Hiervoor wordt er samengewerkt met BASF en Samsung in het ‘Cobalt for Development’ project.
Elke BMW hoogvoltage-accu wordt wereldwijd ingenomen door BMW Group, deze accu’s worden ingezet in BMW fabrieken, bijvoorbeeld in Leipzig, voor opslag van energie. Als de accu niet meer werkt wordt deze gerecycled, schaarse grondstoffen uit de accu worden hergebruikt voor de productie van nieuwe accu’s.
Door op grote schaal te hergebruiken, wil BMW Group het gebruik van ‘Virgin Materials’ reduceren en transparantie in recycling creëren.

LANDELIJKE INITIATIEVEN.
WAT DOET BMW OP LANDELIJK NIVEAU?
DEALER DUURZAAMHEIDSCONVENANT.
In 2021 ondertekende de gehele Nederlandse BMW dealerorganisatie het Dealer Duurzaamheidsconvenant. Hiermee commiteren alle BMW-dealer zich aan specifieke duurzaamheidsdoelstellingen op het gebied van energieverbruik, groene laadstroom en maatschappelijke initiatieven.
ELEKTRIFICATIE IN NEDERLAND.
Eind 2021 was circa 45% van alle in Nederland verkochte BMW-modellen geëlektrificeerd. Voor MINI was dit circa 28%. Voor 2022 waren de doelstellingen respectievelijk 55% en meer dan 25%.
SAMENWERKING MET GEMEENTEN.
BMW Nederland werkt samen met gemeenten aan innovatieve mobiliteitsconcepten, zoals eDrive Zones, om elektrisch rijden in stedelijke gebieden te bevorderen. Zodra men een eDrive zone binnenrijdt, schakelt de hybride auto automatisch over op 100% elektrische aandrijving. Deze zones zijn op dit moment in o.a. Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht te vinden.
DUURZAME BEDRIJFSVOERING.
BMW Nederland investeert in duurzame energieoplossingen, zoals het gebruik van zonne-energie op de daken van bedrijfspanden. Daarnaast heeft BMW NL maatregelen genomen om het energieverbruik te verminderen door middel van LED-verlichting en warmteterugwinningssystemen.
ONTDEK ONS AANBOD.