Maxime-Oosten-P1-Voorjaarsraces-Zandvoort-podium-mobiel
Maxime-Oosten-P1-Voorjaarsraces-Zandvoort-podium-mobiel

KLINKENDE OVERWINNING.

EERSTE ZEGE IS BINNEN VOOR MAXIME OOSTEN.

Afgelopen weekend stonden de Voorjaarsraces op Circuit Zandvoort in de agenda. Deze Voorjaarsraces beteken de aftrap van het BMW M2 CS Cup raceseizoen. Maxime Oosten is het raceseizoen in de BMW M2 CS Cup Benelux begonnen met een klinkende overwinning in race 2. Daarmee nam de 18-jarige coureur sportieve revanche voor de uitvalbeurt een dag eerder tijdens de eerste race van het weekend.

GOEDE STARTPOSITIE BEMACHTIGEN.

KWALIFICATIE.

Op zaterdagochtend stond voor Oosten de kwalificatie op het programma onder lastige omstandigheden. Hoewel het zonnetje scheen was het op Zandvoort erg koud en door een hevige regenbui was de baan nog nat. Nadat er een droge lijn op het circuit ontstond kon Maxime op zijn slicks een snelle tijd neerzetten. Dit resulteerde in een derde startplek voor Race 1 en een vijfde startpositie voor Race 2 op zondag.

GOEDE RACE, DIKKE PECH.

RACE 1.

Zaterdagmiddag stond race 1 op het programma. Het asfalt op Circuit Zandvoort is inmiddels opgedroogd en alle rijders gaan van start op de slicks. Vanaf startplek 3 zet Maxime de aanval in en al snel klimt hij op naar de tweede plek in de race. Niet veel later neemt Maxime na een geweldige inhaalactie de leiding in de race over.

Als leider in de race komt Oosten binnen voor de verplichte pitstop. Helaas maakt het team een kleine fout en staat Maxime in zijn M2 CS dertien seconde te lang stil. Hierdoor komt hij als vierde terug op de baan. Maxime laat zich niet uit het veld slaan en knokt zicht terug naar een podiumplek. Een defecte oliepomp gooit echter roet in het eten. Maxime moet zijn M2 CS naast de baan parkeren en de race komt vroegtijdig ten einde.

NACHTJE DOORHALEN.

RACE 2.

Het uitvallen met een defecte oliepomp zorgt voor nachtwerk van de monteurs van Bas Koeten Racing. Het team legt zich niet neer bij de kapotte auto en werkt de hele nacht door om een nieuwe motor in de M2 CS te monteren. Om 05.30 uur zit de nieuwe motor in de auto en kan de M2 weer richting Zandvoort.

Zondagmiddag start Race 2 van de BMW M2 CS Cup met Oosten op plek vijf. Ook op zondag zit de snelheid er goed in en baant Oosten zich al snel een weg naar voren. Na twee rondes rijdt hij al op plek drie en in de tiende ronde neemt hij de koppositie over. Net als op zaterdag maakt Maxime vanuit leidende positie zijn pitstop.

Waar Maxime voor zijn stop twee seconden voorsprong had op zijn concurrenten is dat na de stop slechts 0,2 seconden. In het restant van de race volgt een spannend duel met Willem Meijer voor de overwinning. Heel even weet Meijer de koppositie over te nemen, maar Maxime slaat snel terug. In de laatste racerondes houdt Oosten zijn hoofd koel en komt na 33 rondes race als winnaar uit de strijd.

 “Ik ben echt blij dat de tweede race wel alles goed ging. We hebben na het inbouwen van de nieuwe motor natuurlijk niet kunnen testen en zijn zo de race ingegaan. Mijn team heeft dit fantastisch gedaan en ik ben onze monteurs enorm dankbaar dat ze de hele nacht hebben doorgewerkt. Dat ik ze nu kan belonen met de overwinning is dan echt mooi.”