Maxime-Oosten-24-uur-Nurburgring-Header-Mobiel
Maxime-Oosten-24-uur-Nurburgring-Header-Mobiel

WINST 24 UUR NÜRBURGRING.

Oosten zegeviert op 'The Ring'.

WEERGALOOS WEEKEND.

DEBUTEREN MET ZEGE.

Afgelopen weekend kwam Maxime Oosten voor het eerst in zijn loopbaan in actie tijdens de 24-uurs race op de Nürburgring. Op het roemruchte circuit in de Eifel kwam Oosten in actie in een BMW M4 GT4 ingezet door FK Performance Motorsport. Samen met zijn teamgenoten Christian Konnerth, Lorenz Stegmann en Miklas Born beleefde Oosten een weekend om niet snel te vergeten in de SP10 klasse. Met een voorsprong van één ronde wist Oosten samen met zijn teamgenoten op overtuigende wijze de 24 uur van Nürburgring te winnen.

KWALIFICATIE EN START VAN DE RACE.

SNELHEID DIRECT TE PAKKEN.

Tijdens de kwalificatie op vrijdag zat de snelheid er al goed in. Oosten reed de tweede tijd in de #86 BMW waarmee een goede uitgangspositie voor de race werd gecreëerd. “Ik kende de auto al redelijk, dus ik heb degenen die de auto nog niet zo goed kenden, in de trainingen wat meer rijtijd gegeven. Dat ging allemaal goed en het team besloot om mij de snelle kwalificatieronde te laten rijden.”

Onder toeziend oog van duizenden toeschouwers begon zaterdagmiddag 16:00 uur de race. De start verloopt goed voor de nummer 86 BMW en het team weet uit de problemen te blijven. Op De Groene Hel weet het team zich te handhaven in de top van de SP10 klasse. Rond 23:00 uur neemt Maxime het stuur over voor zijn eerste stint. “Ik vind het niet zo erg om in het donker te rijden, want ik ben altijd op mijn gemak in het donker. Voor de rest was het vooral een kwestie van managen: het managen van het verkeer, het managen van de banden, geen fouten maken. Er waren best veel klapbanden, dus we hebben extra ons best gedaan om netjes met de banden om te gaan. De eerste twaalf uur van de race was vooral een kwestie van overleven, daarna gingen we eens kijken waar we mogelijk zouden kunnen eindigen.”

TOT DE FINISH.

DE LAATSTE UURTJES.

Ook de nachtelijke uren verlopen probleemloos voor Maxime en zijn teamgenoten. Aan het eind van de ochtend kruipt Oosten voor de tweede maal achter het stuur van de M4 GT4: “We hebben niet onnodig lang binnen gestaan waardoor we continu in de kopgroep bleven. De tweede stint verliep erg soepel en ik kon een lekker tempo rijden.“

In leidende positie draagt Maxime Oosten over aan Lorenz Stegmann als hem een verrassing wacht. “Ik was net uit de auto toen het team me vertelde om me klaar te maken voor de laatste twee uur. Om de overwinning veilig te stellen wilde ze dat ik de auto naar de streep zou brengen.” De finish was een prachtig moment na 24 uur lang racen. “Als je op de Döttinger Höhe rijdt, het lange rechte stuk voordat je bij de finish komt, dan luister je echt heel nauwkeurig naar de auto, of er niets stuk gaat op het laatste moment, en dan voel je toch best wel de tranen opkomen. De finish halen in zo’n race is al bijzonder, en dan de klasse winnen, bij zo’n sterke concurrentie, is extra speciaal. In de slotfase kreeg ik nog te horen dat we nog niet de snelste rondetijd hadden, dus daar ben ik nog even voor gaan zitten en zo is ook dat gelukt. Toen ik instapte, hadden we elf seconden voorsprong op onze naaste concurrent, aan het eind van mijn stint was dat verschil 30 seconden en later kreeg dat andere team nog een klapband, dus daarmee was onze overwinning veilig. Echt supergaaf, een prachtige prestatie van het hele team!”

Na 24 uur en 150 rondes racen over The Ring komt Oosten als eerste over de finish in de SP10 klasse. De voorsprong op de Toyota op plek 2 is één ronde.