BMW-Dixi-DA4-rood-zijkant-eigenaren-vliegbasis-Soesterberg-mobiel
BMW-Dixi-DA4-rood-zijkant-eigenaren-vliegbasis-Soesterberg-mobiel

BMW DIXI DA4.

BMW CLASSIC VAN MARGOT.

KENNISMAKEN MET DE EIGENAAR.

DE BMW DIXI DA4 VAN MARGOT.

Naam: Margot
Trotse eigenaar van: BMW Dixi DA4

In 1928 begint BMW met het produceren van auto’s in de fabriek Eisenach. In deze fabriek rolt de allereerste BMW auto ooit van de band, een BMW Dixi. Een stukje historie waar menig BMW fan van droomt om in bezit te hebben. Voor Margot is deze droom werkelijkheid geworden. Zij heeft een BMW Dixi DA4 uit 1931 bezit.

Bij een speciale BMW hoort een speciale fotolocatie. Met dank aan het Nationaal Militair Museum in Soesterberg mogen wij gebruik maken van het museumterrein als decor voor deze unieke fotoreportage. Tussen de oorlogsvliegtuigen staat de BMW Dixi te stralen terwijl wij meer ontdekken over de historie van BMW’s eerste auto.

MET DANK AAN DE VISITE.

15 JAAR IN BEZIT.

Margot en haar partner zijn enorme BMW fans. Sterker nog, voor beiden is er maar één automerk dat er echt toe doet; BMW. “Wij zijn helemaal weg van het merk BMW en vijftien jaar geleden mochten wij een stukje BMW geschiedenis in ons leven verwelkomen.”

Waarom Margot persé een BMW Dixi wilde? “Nou dat is een leuk verhaal. De BMW Dixi is natuurlijk een historische auto voor BMW, maar de zoektocht naar een BMW Dixi startte eigenlijk echt nadat ik bij een vriendin op visite was geweest. Ongeveer 16 jaar geleden was ik bij haar op bezoek en na het eten stelde haar man voor om een stukje te gaan rijden in de Austin Seven uit de jaren 30. Dit vond ik een hele beleving en uiteindelijk heeft dat moment het vuurtje aangewakkerd om op zoek te gaan naar een BMW Dixi.”

Na deze speciale rijervaring begint voor Margot de zoektocht. “Websites, tijdschriften echt alles zocht ik af en hield ik in de gaten. Uiteindelijk vond ik online een Dixi in Duitsland die ik graag wilde hebben en waarop geboden kon worden. Met behulp van een biedingstool, waarin ik het bedrag invoerde wat ik maximaal wilde uitgeven, ging ik de strijd aan. En met succes, want uiteindelijk had ik het winnende bod met € 50,- verschil.”

DE GROTE DAG.

OPHALEN IN DUITSLAND.

Nadat Margot de bieding met € 50,- verschil wint is ze eigenaar van haar droomauto die opgehaald kan worden in Duitsland. “Mijn man en ik zijn samen naar Duitsland gereden om de BMW Dixi op te halen en naar Nederland te brengen. Vanaf het eerste moment was ik helemaal weg van de BMW. Alles aan de BMW Dixi is mooi als je het mij vraagt. De geschiedenis, de vormgeving echt alles. Het is niet te vergelijken met de moderne auto’s die BMW tegenwoordig bouwt en dat maakt het heel speciaal voor mij.”

HANDEN UIT DE MOUWEN.

HERSTELLEN IN OUDE GLORIE.

Toen Margot de BMW Dixi in Duitsland ophaalde was deze in redelijke staat. Eenmaal in Nederland begint Margot met het vervullen van haar wens. “Mijn wens was om de auto zo origineel mogelijk te herstellen in zijn oude glorie. Stap voor stap ben ik daarmee aan de slag gegaan samen met mijn man.” Aardig wat werkzaamheden zijn de afgelopen jaren uitgevoerd aan de BMW Dixi.

“Met het verstrijken van de tijd kwam ik erachter dat de achterbankbekleding beschimmeld was. Ik heb toen zelf de oude en originele bekleding van de achterbank verwijderd. Het oude framewerk en de veren zijn gelukkig bewaard gebleven, zodat we deze konden behouden bij het opnieuw bekleden van de achterbank. Ook de voorstoelen zijn opnieuw bekleedt zodat het interieur er weer piekfijn uitziet.”

"Het stuur is nog origineel alleen de lijmlaag liet los. Daardoor was sturen zonder je handen te beschadigen niet mogelijk. Het stuur heb ik dus opnieuw geschuurd, de beschadiging weggewerkt en met een speciale lak 3 keer behandeld. Ook het contactslot zag er niet uit. Deze heb ik schoongemaakt en opnieuw gespoten en daarna de witte cijfers en de naam van de fabrikant opnieuw met witte verf zichtbaar gemaakt."

Ook de buitenkant van de BMW Dixi wordt aangepakt en wel met behulp van een schaalmodel. “Aan de hand van een schaalmodel en mijn BMW boek 'Die Entwickelungsgeschichte der BMW Automobielen' ontdekte ik dat de claxon aan de verkeerde kant zat. Ik heb toen direct de claxon verwijderd, opnieuw gespoten en daarna gemonteerd op de plek waar hij origineel gezien ook hoort te zitten.”

Op werkelijk ieder detail is gelet. "De Dixi emblemen van de wielen heb ik ook verwijderd toen de velgen werden gerestaureerd. Ik heb de emblemen geheel schoongemaakt, grondig gepoetst en het woord “Dixi” opnieuw zwart gemaakt. Hetzelfde geldt trouwens voor het embleem onder het BMW logo."

KLEUR BEKENNEN.

KERS ROOD.

Om de auto verder terug in originele staat te krijgen moet de auto in een andere kleur worden gespoten. “Toen ik de auto ophaalde in Duitsland was hij hartstikke geel. Dat was natuurlijk niet zijn originele kleur, maar door het VIN nummer heb ik de originele kleuren gelukkig wel kunnen achterhalen. Via de BMW Dixi Klub ben ik aan de kleurenkaart van die tijd gekomen. Op deze kaart stonden alle kleuren waarin de BMW Dixi geleverd werd en zodoende weet ik dat de kersenrode kleur identiek is aan de kleuren van toen.”

OP MAAT GEMAAKT.

Voor de onderhuidse aanpassing schakelt Margot haar partner in. Hij gaat aan de slag met de benzineleidingen. “De benzineleidingen zijn nu ook weer van koper zoals dat vroeger ook was. Op de Techno Classica in Essen vond ik een stand waar ze koperen benzineleidingen verkochten. Mijn man heeft de leidingen perfect op maat gemaakt, correcte bochten erin gebogen en daarna heeft hij de benzineleidingen weer in de BMW Dixi gemonteerd. Verder is ook de elektra weer conform de jaren 30 look in ere hersteld.” Toch is Margot nog niet klaar. "Het werken aan de BMW Dixi stopt eigenlijk nooit en dus blijven we lekker doorgaan."

TAKENLIJSTJE.

“Ik heb de BMW kunnen terugbrengen in oude staat, maar desondanks zijn er nog wat zaken die op de planning staan om aangepakt te worden. Het instrumentarium is nu identiek aan toen de auto de fabriek verliet. Door contacten via de BMW Dixi Club ben ik aan adressen in Duitsland gekomen waar ik de originele meters kon vinden. Dat is gelukt en zodoende beschikt de BMW over de juiste snelheidsmeter, oliedrukmeter en kilometerteller. Nu is het volgende puntje op het lijstje aan de beurt. We gaan de originele koplampen die ik op internet heb gevonden installeren en daarna staan de richtingaanwijzers in de planning.”

NASLAGWERK.

HERINNERINGEN KOESTEREN.

Voor Margot en haar partner is de BMW Dixi meer dan een auto waar ze altijd van droomde. Alle momenten die ze met de auto hebben meegemaakt worden vanaf het ophalen 15 jaar bijgehouden in een fotoalbum. “Alles wat met deze auto te maken heeft zorgt voor een speciaal gevoel als ik naar de auto kijk. De zoektocht naar de auto, de zoektocht naar originele onderdelen, het is gewoon erg speciaal om met deze auto bezig zijn en daar geniet ik enorm van. Sinds ik deze auto heb onderhoud ik goede contacten met het BMW Historisch Archief en de BMW Dixi Klub in Duitsland.”

“Helaas rijden we niet zo vaak in de BMW Dixi. Dit heeft uiteraard te maken met het weer en andere verplichtingen, maar het is ook gewoon heel anders rijden. Soms ben je echt aan het werken achter het stuur. Wanneer we er wel een keer op uit gaan krijgen we veel reacties op de auto. Als ze de Dixi zien willen ze een foto maken of ze beginnen te toeteren. Ook wanneer ik buiten de auto aan het wassen ben komen veel mensen naar me toe en stellen ze vragen over de auto. Dat is erg leuk om mee te maken.”

Wij bedanken Nationaal Militair Museum Soesterberg voor het beschikbaar stellen van hun terrein.

BMW-Dixi-Fotoboek