BMW-Z1-rood-voorkant-zijkant-landgoed-eigenaar-mobiel
BMW-Z1-rood-voorkant-zijkant-landgoed-eigenaar-mobiel

BMW Z1.

BMW CLASSIC VAN RON HEMMER.

KENNISMAKEN MET DE EIGENAAR.

DE BMW Z1 VAN...

Naam: Ron Hemmer.
Trotse eigenaar van: BMW Z1 uit 1989.

Het heeft even geduurd, maar het is eindelijk tijd voor de tweede BMW Classic van. En wat voor één. Dit keer komen we meer te weten over misschien wel een van de meeste iconische BMW modellen ooit. 

We treffen Ron op een mooie lentemiddag bij Brouwerij de Uddelaer op Landgoed Staverden. Hier komen we meer te weten over de speciale band die Ron met zijn BMW Z1 heeft. 

EXCENTRIEK?!

DIRECT ONDER DE INDRUK.

Een rijdend experiment en misschien wel de meeste excentrieke BMW ooit gemaakt. De BMW Z1 is een auto die direct opvalt en de indruk wekt met zijn opvallende verschijning. Bij Ron Hemmer duurde het niet lang of de BMW Z1 had zijn interesse. "Vanaf de presentatie in 1987 was ik direct onder de indruk van de BMW Z1. De vormgeving, de prestaties, het concept en het verhaal. Alles klopte aan deze auto, zelfs de kleur rood."

Toch is er ruim 30 jaar geleden ook een heel klein minpuntje te vinden en dat is de prijs van de BMW Z1. "Omgerekend kostte een BMW Z1 ongeveer € 70.000,-. Vandaag de dag is dat veel geld, maar 35 jaar geleden al helemaal." Toch valt die hoge prijs voor de BMW Z1 vrij eenvoudig te verklaren. "De BMW Z1 werd bedacht en gemaakt door BMW Technik GmbH met de gedachte om nieuwe ontwikkelingen op dit model toe te passen. Deze ontwikkelingen konden later worden toegepast op volumemodellen zoals de BMW 3 Serie".

BMW-Z1-Rood-Achterkant-Typeaanduiding
BMW-Z1-Rood-Zijkant-Landgoed-Staverdern

FEITJE OVER DE Z1.

WIST U DAT?

"Leuk feitje over de Z1 is dat het de allereerste auto ter wereld was die met standaardbanden 1G in de bochten aankon. Dit is mede te danken aan de vormgeving van de motorkap die in omgekeerd vleugelprofiel is geproduceerd. Ook de dwarsgeplaatste uitlaat heeft een omgekeerd vleugelprofiel waardoor een enorme downforce mogelijk wordt gemaakt."

DROOM KOMT UIT.

IN DE ACHTERTUIN.

In 1999 komt voor Ron Hemmer zijn droom uit. Hij koopt de auto die al twaalf jaar lang zijn interesse weet te houden. "Mijn interesse in de BMW Z1 is altijd gebleven en in de Nederlandse kranten hield ik altijd de advertenties in de gaten. Ik keek dan wat de prijzen van een BMW Z1 deden en toen de prijzen wat begonnen te dalen ben ik op zoek gegaan naar een Z1. Maar ik was wel heel kieskeurig hoor", vertelt Ron.

"De Z1 moest rood zijn en alles moest nog in originele staat zijn. Ik zocht in heel Europa naar de BMW Z1 die ik voor ogen had totdat ik één advertentie tegenkwam. Ik woonde toentertijd in Schijndel en er kwam een advertentie voorbij van een autobedrijf op een steenworp afstand van mijn huis. Hier stonden twee BMW Z1 modellen. Eén rode en één zwarte. Ik heb meteen gebeld of ik kon kijken naar de Z1."

"De rode BMW Z1 was bijna helemaal perfect, alleen de originele Z1 velgen waren er niet onder gemonteerd. Deze originele velgen zaten wel onder de zwarte Z1. Ik heb er twee weken over moeten onderhandelen, maar uiteindelijk ging ik met de rode Z1 mét originele velgen naar huis."

BMW-Z1-Rood-achterkant

ACTIEF BESTUURSLID.

Z1 CLUB NEDERLAND.

Nu twintig jaar verder is Ron nog steeds erg blij met zijn BMW Z1. "Ik heb de BMW Z1 nu ruim twintig jaar en in al die tijd heb ik er niets aan hoeven te doen. Ik heb alleen het reguliere onderhoud laten uitvoeren en verder is het echt een probleemloze en zeer betrouwbare auto." Inmiddels heeft Ron dan ook een aantal zeer mooie herinneringen opgebouwd met zijn betrouwbare BMW Z1.

"Ik ben vanaf de dag dat ik de Z1 heb lid van de BMW Z1 Club Nederland. Inmiddels ben ik als bestuurslid betrokken bij de club. We hebben een club van hele enthousiaste Z1 eigenaren waarvan vele inmiddels hechte vrienden zijn geworden. Met de club doen we per jaar een aantal dagritten en een meerdaagse buitenlandrit. Samen met mijn vrouw en andere BMW Z1 rijders een week naar Schotland, Zwitserland of Italië met overdag mooie tochten en 's avonds gezellig eten en drinken met Z1 vrienden, dat zijn toch wel de mooiste herinneringen!"

MET OPEN DEUR RIJDEN.

WAT MAAKT DE Z1 UNIEK?

Wat maakt de BMW Z1 nu eigenlijk zo uniek? "Nou met name de deuren natuurlijk", zegt Ron. "De deuren openen met één druk op de knop en zakken naar beneden als het ware. Hierdoor kun je dus met open deuren rondrijden tot een snelheid van 80 km/u. Dit doe ik dan ook regelmatig".

Dat de Z1 uniek is dat moge duidelijk zijn, maar de Z1 van Ron is nog net iets unieker. De eerste 500 modellen van de BMW Z1 werden geleverd met een specifieke radio. "Mijn auto was nummer 322 en die had dus ook zo'n radio. Hoewel deze originele radio niet meer in mijn Z1 zit, heb ik deze wel altijd bewaard. En maar goed ook, want nu weet ik dat het een speciale radio is ben ik blij dat ik die nog in bezit heb".

De BMW Z1 is ontworpen door Nederlander Harm Lagaay. Toen Ron de ontwerper ooit tegen het lijf liep heeft hij een tankdop van de Z1 laten signeren. "Een prachtig souvenir dat past bij een erg speciale auto".

DE GROTE ONBEKENDE.

NIEUW BMW MODEL?

"Deze BMW Z1 is voor mij erg speciaal omdat het de eerste bijzondere BMW is die ik gekocht heb. Toen ik 'm kocht waren mijn kinderen nog heel klein en inmiddels zijn ze opgegroeid en meegegroeid met de Z1. Zij hebben heel erg vaak meegereden in de Z1 en nu mijn kinderen volwassen zijn besef ik mij dat de Z1 een echte youngtimer is. Maar wanneer ik in de Z1 rijd, merk ik er niets van dat het een echte youngtimer begint te worden. Van de vormgeving en wegligging kunnen een heleboel moderne auto's alleen nog maar dromen. Ik word zelf soms aangesproken met de vraag of dit een nieuw model is! Mensen kennen de BMW Z1 gewoon niet zo goed."

Op de vraag of Ron vaak op pad gaat in de BMW Z1 antwoord hij lachend: "Eigenlijk rijd je altijd te weinig in zo'n auto". Tijd dus om nog even een stukje te touren na afloop van het interview door de prachtige omgeving bij Landgoed Staverden.