

MAXIME OOSTEN EN MEX JANSEN VINDEN HUN DRAAI OP BRANDS HATCH.
SOLIDE START VAN HET SEIZOEN.
Maxime Oosten en Mex Jansen kwamen afgelopen weekend voor het eerst in hun loopbanen in actie op het circuit van Brands Hatch. Tijdens het openingsweekend van de GT World Challenge Europe Sprint Cup lieten beide heren zien zich snel thuis te voelen op de old-school baan. Zelfs een pre-kwalificatiesessie waarin de set-up niet goed was, bracht de jonge rijders niet van hun stuk. Als beloning voor het harde werk en snelle leren nemen de heren de bokaal voor de tweede plek in race 1 mee naar huis.
NAAR HET PODIUM.
Zondagochtend rond elven is het tijd voor de eerste race. Met een 18e startplek algemeen zitten Jansen en Oosten midden in het gedrang bij de start. Gelukkig komen Jansen en de nummer 992 BMW de openingsfase ongeschonden door. Jansen zit op de achterbumper van de Audi voor hem, maar inhalen is op Brands Hatch een zeer lastige opgave en dus zit er niets anders op dan blijven volgen. Dat doet Jansen dan ook tot de pitstop, waarna Oosten het stuur overneemt.
De strategen van Paradine Competition kiezen voor een vroege stop om een undercut te plaatsen op de Audi in derde positie. Door een snelle stop en rijderswissels slaagt de strategische keuze en komt Oosten als derde in de klasse terug op de baan. Het restant van de race levert weinig spanning op. Oosten is sneller als de rijders voor hem en loert op een kansje om een inhaalactie te plaatsen. Die mogelijkheid komt er niet waardoor de hij als derde in de klasse over lijn komt.
Vlak voor de podiumceremonie schuiven Oosten en Jansen alsnog een treetje op. De winnende Porsche krijgt een vijf seconden tijdstraf, waardoor op Oosten en Jansen de bokalen voor plek 2 mogen ophalen.


NIPT NAAST HET PODIUM.
De middagrace wordt wederom aangevangen vanuit het middenveld en vierde in de klasse. Bij de start weet Maxime direct een plekje op te schuiven naar P3 in class, maar daarna tekent zich hetzelfde beeld af als in race 1. Oosten is sneller dan zijn voorganger, maar inhalen is haast onmogelijk.
Na 20 minuten racen komt de safety car op de baan omdat een van de Lamborghini's muurvast in de grindbak staat. Als de groene vlag wordt gezwaaid en de rijders weer onderweg zijn is het al meteen tijd voor de pitstops. Helaas worden er tijdens de stop kostbare seconden verloren omdat Oosten te ver doorschiet bij het aanremmen. Jansen komt daardoor als vijfde in class uit de pitlane gereden.
In het restant van de race weet Jansen door een mooie inhaalpoging nog wel een positie goed te maken, maar voor de uitslag in de Silver Cup maakt het geen verschil. Jansen wordt afgevlagd als vijfde. Door een tweede en vijfde plek op Brands Hatch staan Oosten en Jansen na één raceweekend derde in de Silver Cup met 18 punten. Een goede basis voor nog meer succes.
Foto's ©️ MRW.Motorsport Matt Widdowson